Möbelkillarna

Villkor Konsument

Vi har satt ihop den här lilla broschyren för att ge dig informa7on och våra villkor som är viktiga att veta inför din flyttning.

Förhoppningsvis ger den dig svar på de frågor som kan tänkas uppkomma. Är där trots allt något du undrar över, så tveka inte att höra av dig till vår kundtjänst.

Vi gör det enkelt att flytta…

Försäkring & Ansvar

Givetvis gör vi alltid vårt yttersta och hanterar era saker varsamt, Trotts detta så kan olyckan ibland vara framme och då gäller det att man har bra system och bra försäkringar. Möbelkillarna har marknadens bästa försäkringar och följer Konsumentverket och Sveriges Åkeriföretags allmänna bestämmelser Bohag 2010 för konsument och Kontor 2003 för företag. Vid magasinering gäller Allmänna Bestämmelser Magasinering.

Betalning - Tryggt, säkert och enkelt!

Kortbetalning

Smidig betalning med bank- eller kreditkort.

Swish

Betala enkelt med mobilen. Swishnr: 123 100 7087

Säker betalning

SVEA betalsystem erbjuder trygg och säker betalning.

Betalning senast på utförandedagen!

Vanliga frågor

 

Hur fungerar RUT-avdraget?

Vi ansöker och tar hand om RUT-avdraget åt dig! Det är dock upp till dig att se till att du är berättigad till RUT-avdrag.

Hur fungerar avbokningsskyddet?

Avbokningsskyddet innebär att du kan när som helst avboka din flytt utan kostnad, upp till 2 arbetsdagar före flytten.

Vad innebär helgpriser & övertid

Lokala flyttningar:
Efter klockan tillkommer övertid med 50% tillägg på priset. På lördagar tillkommer 50% tillägg på priset. På söndagar och röda dagar tillkommer 100% tillägg på priset.

Inrikes flyttningar:
Är baserad på kubikmeter (m3) och någon övertidsersättning och helgtillägg tillkommer inte. Eventuellt överstigande kubikmeter (m3) kan medtagas mot ett tillägg enligt gällande prislista i mån av plats på bilen.

När och hur betalar jag?

Betalningsvillkor Konsument:
Betalning sker senast vid lossning på utförande dagen. Vi tar betalt med kort (VISA & Mastercard) via en betallänk och betalsida eller med Swish. BankID krävs. Vid flyttningar där lastning och lossning inte sker på samma dag, sker betalningen på lastningsdagen.

Betalningsvillkor Företag:
Minimum debitering 2 timmar. Betalningsvillkor 10 dagar netto efter godkänd kreditupplysning. Nystartade och mindre företag, betalning på utförande dagen med kort (VISA & Mastercard) via en betallänk och betalsida eller med Swish. BankID krävs. Vid flyttningar där lastning och lossning inte sker på samma dag, sker betalningen på lastningsdagen.

Hur vet jag om priset är rimligt?

Man får oftast vad man betalar för! Är ni bara ut efter lägsta pris, så är troligen Möbelkillarna inte rätt flyttföretag att vända sig till. Vi jobbar med kunder som värdesätter att vi är extremt försiktiga med dina saker och ditt hem. Vi garanterar dessutom att hålla överenskomna tider utan att tumma på för oss självklara saker som ärlighet, välvårdade och artiga medarbetare som gör jobbet rätt från början samt är snabba och effektiva.

Har alla flyttföretag försäkringar?

De flesta företag har försäkringar, alla har dock inte försäkringar som gäller för bohag samt kontorsflytt! Det är också väldigt vanligt med ”svart” avlönad personal, vilket innebär att försäkringar EJ gäller! Var på din vakt, speciellt mot orimligt låga priser!

När i månaden är det bäst att flytta?

Månadsskiftena är oftast mest hektiska på grund av att de flesta hyreskontrakt oftast bryter just då. Detta innebär att det är lite lättare att få en tid de två mellersta veckorna i månaden, men det är ingen garanti! Boka om möjligt, i god tid innan flytt datum.

Vad händer om något skulle skadas?

Givetvis gör vi alltid vårt yttersta och hanterar era saker varsamt, Trotts detta så kan olyckan ibland vara framme och då gäller det att man har bra system och bra försäkringar. Möbelkillarna har marknadens bästa försäkringar och följer Konsumentverket och Sveriges Åkeriföretags allmänna bestämmelser Bohag 2010 för konsument och Kontor 2003 för företag. Vid magasinering gäller Allmänna Bestämmelser Magasinering.

Hur hittar jag ett flyttföretag som jag kan lita på?

Tyvärr så har branschen ett väldigt dåligt rykte och det finns väldigt många oseriösa aktörer på marknaden. Det är till och med så att många av dessa kan se legitima och hederliga ut på ytan med stora annonser som innehåller information att de är försäkrade och har alla tillstånd. Det är ingen lätt uppgift att välja rätt! Det bästa du kan göra är att fråga om de har bra rutiner på hur de rekryterar medarbetare. Fråga även vilka rutiner de har om olyckan skulle vara framme och de skadar dina saker. Och sist men inte minst, fråga om de har några GARANTIER på sina löften.

Våra garantier

Avbokningsskydd

Ett avbokningsskydd ingår alltid när du bokar med Möbelkillarna. Vi förstår att det kan uppstå saker som man inte hade räknat med. Om ni behöver ändra datum eller avboka er flyttning så kontakta oss helt enkelt i så god tid som möjligt och senast 2 dagar innan er flyttning. Tryggt, enkelt och inga kostnader eller frågor!

Trygghetsgaranti

När du väljer Möbelkillarna så väljer du ett seriöst och professionellt flyttföretag som startades 1990. Vi innehar F-skatt, trafiktillstånd och alla uppdrag är försäkrade enligt Konsumentverket och Sveriges Åkeriföretag gällande bestämmelser. Givetvis får våra kunder alltid kvitto och vi garanterar att Möbelkillarna alltid betalar gällande arbetsgivaravgifter och skatter.

Packtips Bohag

Så här packar du…

1. Använd riktiga flyttkartonger… Banankartonger är bra… till bananer. Allt som får plats i en kartong ska packas i en kartong.

2. Stapla alltid packadekartonger tre i höjd. Gärna med den tyngsta kartongen överst.

3. Skriv inte direkt på kartonger så kan de användas flera gånger. Använd Möbelkillarnas märketiketter som inte faller av under transporten.

4. Packa inte för tungt. Packar du exempelvis böcker, så lämna halva kartongen till kuddar, kläder etc. Du ska ganska enkelt själv kunna lyfta den till midjehöjd.

5. Tallrikar ställs på högkant precis som i diskmaskinen och glas lägger du ner. Självklart inslagna i makulatur papper så slipper ni diska allt när ni packar upp.

6. Använd makulatur papper för att undvika att få rester av trycksvärta på porslinet.

Märkning

Märk varje kartong på båda kortsidorna med märklappar som du köper av Möbelkillarna. Skriv eller tejpa aldrig på kartongerna.

7. Mattor rullas ihop och skidor, gardinstänger, kvastar mm. buntar du också ihop till lättburna paket. Fäst med snöre eller tejp.

8. Sladdar till TV, video, stereo mm ska kopplas ur och packas i kartonger.

9. Ta ner lösa hylldelar och tejpa eller knyt ihop dem. Stift till hyllor och skruvar stoppas i en liten påse som packas i kartonger.

 

10. Tavlor, speglar och liknande som ej får plats i kartonger packas in i bubbelplast. Tejpa ett kryss med maskeringstejp på speglar och tavlar med glas.

 

11. Töm alltid samtliga lådor och skåp. Lås lådor och skåp och ta bort nycklarna, så att dessa ej bryts eller försvinner.

 

12. Växter packas i öppna kartonger, tejpa gärna upp sidorna för skydd och stabilitet.

 

13. Hängande kläder packas hängande i garderobskartonger.

 

Återlämnande av kartonger!

Före återlämnandet, vik ihop kartongerna. Förvara kartongerna i ett tort utrymme. All märkning på kartongerna måste avlägsnas innan de återlämnas.

Kartonger ska återlämnas senast 14 dagar efter utförd flyttning. Söndriga eller smutsiga kartonger debiteras.

Flyttstädning med garanti!

Så här lämnar du bostaden i välstädat skick…

Kraven på avflyttningsstädning är mycket höga. Städningen är en del i överlåtelsen och har inte annat avtalats ska bostaden vara väl städad och rengjord vid köparens tillträde.

Möbelkillarna utför flyttstädning enligt Mäklarsamfundets riktlinjer med garanti!

Bostadsrum
  • Samtliga målade ytor inkl. utrymmen mellan element och väggar rengörs.
  • Fönster tvättas in- och utvändigt, fönsterbågar och snickerier torkas av.
  • Garderober, garderobsinredning och yta ovanpå garderob rengörs.
  • Golv, golvlister och trösklar avtorkas.
Kök
  • Samma moment utförs som betr. bostadsrum ovan.
  • Spisen rengörs ut- och invändigt och golv- och väggytor bakom spisen rengöres.
  • Armaturer torkas av och rengörs.
  • Köksfläkt samt ventiler rengörs in- och utvändigt.
  • Kyl och frys rengörs in- och utvändigt samt luftas. (Ska vara avfrostade innan städdag)
Badrum, WC
  • Badrumsskåp rengörs och speglar tvättas.
  • Toalettstol, tvättställ samt badkar/duschkabin rengörs noggrant på in- och utsidor.
  • Golvbrunnar rensas. Väggar och golv rengörs.
Grovkök
  • Tvättmaskin, torktumlare och torkskåp rengörs och avtorkas och filtren rensas.
  • Golvbrunnar och ventiler rengörs.
  • Förvaringsutrymmen rengörs.

Allmänna bestämmelser